Wybrane kawy z naszego asortymentu w cenie już od 20 zł! Promocja ważna do 31.08.2019 albo do wyczerpania zapasów.

Zapisz się do NEWSLETTERA i odbierz 15% rabatu

Cała prawda o małej czarnej

art1 gr2

Czy jest jakiś powód, dla którego nie ma tu mojej kawy? – pyta Miranda Priesly. – Andrea umarła czy co?

To pytanie wygłoszone przez bezlitosną szefową pod adresem swojej asystentki pamiętają wszyscy wielbiciele filmu „Diabeł ubiera się u Prady”. Z kolei miłośnicy kawy o poranku są zgodni, że filiżanka aromatycznej kawy po przebudzeniu to kwestia ważniejsza od życia i śmierci.

Nie bez powodu słowo kawa pochodzi od arabskiego słowa kahva oznaczającego „siłę podnoszącą”.
I taki też jest jej sekret – ponieważ zawarta w kawie kofeina ma wiele fantastycznych właściwości, a żeby ją naprawdę przedawkować, trzeba by wpić około 65 filiżanek kawy.
Mimo to niektórzy zaliczają ją do używek, inni próbują ograniczać.
PIĆ ALBO NIE PIĆ – oto jest pytanie. Tymczasem naukowcy najlepszych światowych uniwersytetów zapytani: „jak kawa wpływa na organizm?”, są w tym temacie zgodni: PIĆ!

Jedna kofeina a może tak wiele

Kawa – nieważne czy, parzona po włosku czy po turecku – działa prozdrowotnie. Jej krótkofalowe skutki to poprawa koncentracji, pobudzenie i wzrost wydajności. Zawarta w kawie kofeina działa na oskrzela podobnie jak substancja zawarta w lekach przeciwastmatycznych, ułatwiając oddychanie. Kofeina lubi też oszukiwać mózg i podszywać się pod adenozynę, związek chemiczny, który odpowiada za wyłączenie zmęczenia i zniechęcenia. Stąd kawa obok czekolady to świetny sposób na poprawę samopoczucia. Wszystko to działa około godziny. Długofalowe korzyści wynikające z regularnego picia kawy to: zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby Alzheimera i Parkinsona, cukrzycę typu 2, choroby nowotworowe oraz stwardnienie rozsiane. Picie kawy zaleca się również osobom w depresji.

Czarny PR małej czarnej

A co z nadciśnieniem, odwodnieniem, wypłukaniem magnezu? – zapytacie zaraz, bo wokół kawy narosło sporo mitów, które najwyższa pora obalić. Kardiolodzy z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego potwierdzają wyniki wieloletnich badań – kawa powoduje wzrost ciśnienia we krwi, ale pijąc ją regularnie, nasz organizm przestaje reagować, dlatego jest to napój w 100% bezpieczny dla osób z nadciśnieniem. Niewielu z nas wie, że kawa zawiera całkiem sporo minerałów, wśród których jest również magnez, i choć – w istocie – kawa wypłukuje magnez, to wciąż więcej nam go daje niż zabiera. Podobnie jest z przesądem, że kawa odwadnia – jej działanie jest podobne jak herbaty i wszelkich innych napojów. Działa moczopędnie, ale nie odwadniająco.

Zalecana przez dietetyków

W 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie umieścił kawę w znowelizowanej Piramidzie Zdrowego Żywienia jako produkt polecany. Kawę rekomendują również dietetycy, jako napój zmniejszający łaknienie, pozbawiony kalorii – w wersji mała czarna lub espresso, a przede wszystkim stymulujący metabolizm.

Nie pozostaje już nic innego – jak beztrosko cieszyć się kawą. Bo ta, nazywana czarnym złotem, jest obok ropy naftowej najbardziej pożądanym towarem na całym świecie. A nam towarzyszy przez cały dzień – kawa w domu, kawa na wynos, kawa u przyjaciół, kawa w kawiarni. Napój bogów?
Ponoć inna etymologia jej nazwy brzmi: wino z pestek. Trudno się dziwić, że obrosła takim kultem.
A przypadkowo rozlana na buty zimową porą, świetnie usuwa z nich osad z soli.

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Zamknij Menu
×

Koszyk